O tutoringu na Uniwersytecie Ekonomicznym Ekonomicznym we Wrocławiu
Data opublikowania:
27.08.2020
Biznesowy Indywidualny Program Studiów to innowacyjny projekt
dydaktyczny, który wystartował na naszej uczelni w 2017 roku. Na czym polega jego innowacyjność?
W trakcie poszukiwania swojego pomysłu na biznes (lub działania probiznesowe) towarzyszy
studentowi opiekun – tutor. To w pewnym stopniu powrót do kultury edukacyjnej
opartej na relacjach "mistrz-uczeń".
Zajęcia w grupach kilkunastoosobowych nie dają pełnej możliwości odkrycia talentów,
predyspozycji studenta. Taką szansę daje praca 1:1.
Kim jest tutor? Czy pozwala podopiecznemu popełniać błędy?
Biznesowy Indywidualny
Program Studiów (BIPS) – na czym polega specyfika programu?
BIPS to projekt, kierowany do grupy ambitnych studentów 2 roku I stopnia i 1 roku II stopnia, chcących zdobyć wyjątkowe doświadczenie dzięki 3-semestralnej
pracy pod opieką tutora
akademickiego i mentora biznesowego.
BIPS ma na celu przyspieszenie kariery studenckiej oraz rozwój kluczowych kompetencji poprzez
wykorzystanie nowoczesnych technologii i indywidualne wsparcie udzielane studentowi przez społeczność związaną z Uczelnią. W czasie tych dualnych, biznesowo-akademickich studiów, student będzie
pracował nad projektami indywidualnymi oraz zespołowymi, przy wsparciu doświadczonych opiekunów.
BIPS to nie program nauczania. BIPS to
program uczenia się!
(fragment)
Załóżmy, że jestem studentką pierwszego roku studiów II stopnia. Mam pomysł na swoją firmę. Znam dobrze temat, jestem do niego przekonana, ma szeroki wymiar społeczny. Przeszłam pomyślnie
rekrutację do BIPSu.
Do mnie studenta dołączają teraz dwa kolejne elementy triady – tutor i mentor. Na jakiej zasadzie to się dzieje?
Anna Witek-Crabb: Tutor ze wszystkich aplikacji, które spłynęły, określa, z którymi studentami mu „po drodze”, podobny głos mają mentorzy, a student także z
listy mentorów i tutorów może wskazać tych „wypatrzonych”.
Speed dating?
Sylwia Wrona: Coś w tym rodzaju. Między wszystkimi zainteresowanymi musi być „chemia”. Można to doprecyzować w bezpośrednim spotkaniu, np. w rozmowie przy kawie. Ostatecznie,
zarówno tutor, jak i mentor deklarują: chętnie bym wziął pod swoje skrzydła tych studentów, z kolei student deklaruje: chętnie pracowałbym z tym opiekunem…
Jaki ma być efekt tych wszystkich działań?
Anna Witek-Crabb: Jeden z mentorów na pytanie, po czym poznamy, że się udało, pięknie powiedział: Sukces poznam po
tym, że ktoś osiągnął satysfakcję z realizowania własnego why.
Sylwia Wrona: Oczywiście, nie wykluczamy, że w trakcie programu powstaną jakieś przedsięwzięcia, opracowania, prace naukowe, książka, ale
przede wszystkim student zweryfikuje pomysł na siebie.
Tamara Chorążyczewska