Rozmowa z prof. Bogusławą Drelich-Skulską, prorektor ds. Współpracy z Zagranicą, która koordynuje procesy pozyskiwania międzynarodowych akredytacji instytucjonalnych dla Uniwersytetu Ekonomicznego
we Wrocławiu. Nasza uczelnia jest obecnie w trakcie dwóch procesów akredytacji instytucjonalnych AACSB oraz EUA IEP, posiadając już instytucjonalną akredytację CEEMAN.
Jaki jest cel i jakie korzyści może osiągnąć nasza uczelnia w związku z przystąpieniem do procesów międzynarodowych biznesowych akredytacji instytucjonalnych?
Na przestrzeni ostatnich lat znacząco zmieniły się warunki funkcjonowania uczelni na świecie, skutkując wzrostem intensyfikacji umiędzynarodowienia działalności szkół wyższych. Widząc owe zmiany
podjęliśmy działania mające na celu internacjonalizację działalności naszej uczelni w sferze naukowo-badawczej, dydaktycznej oraz organizacyjnej. Istotnym elementem strategii umiędzynarodowienia
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu jest przystąpienie do procesów akredytacji międzynarodowych.
Korzyści można zauważyć już na etapie samego procesu akredytacji, którego celem nie jest jedynie uzyskanie możliwości użytkowania logo organizacji akredytującej, ale spełnienie wysokich
międzynarodowych standardów działalności uczelni biznesowych. Już proces samooceny niezbędnej w procesie akredytacji daje uczelni możliwość analizy jej funkcjonowania w kontekście atutów i
słabości, szans i zagrożeń, przez co ukierunkowuje rozwój uczelni.
Korzyści związane z posiadaniem akredytacji międzynarodowej mogą zaś być analizowane z punktu widzenia wszystkich grup interesariuszy uczelni. Dla władz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu może
to być m.in. większa rozpoznawalność uczelni na międzynarodowym rynku edukacyjnym oraz możliwość nawiązania szerokiej współpracy z najlepszymi światowymi uczelniami. Dla pracowników
naukowo-dydaktycznych ważną korzyścią może być możliwość uczestnictwa w międzynarodowych projektach badawczych. Naukowcy z uczelni szczycącej się akredytacjami są atrakcyjnymi uczestnikami
międzynarodowych zespołów. Dla studentów akredytacje międzynarodowe posiadane przez uczelnię są gwarancją wysokiej jakości kształcenia oraz szerokich możliwości wymiany międzynarodowej.
Nasza uczelnia posiada już akredytację instytucjonalną CEEMAN. Czy jedna akredytacja międzynarodowa nie wystarczy? Dlaczego rozpoczęliśmy dwa nowe procesy akredytacyjne: EUA IEP oraz
AASCB?
Otrzymanie certyfikatu międzynarodowej akredytacji CEEMAN oznacza, że uczelnia dysponuje bardzo dużym potencjałem w zakresie umiędzynarodowienia. Jednocześnie możliwość współpracy z akredytowanymi
uczelniami, stwarza nam dodatkowe możliwości współpracy międzynarodowej, co jest bardzo istotne. Posiadanie akredytacji CEEMAN otworzyło nam drzwi na arenie międzynarodowej, bowiem więcej
szanowanych i liczących się na świecie jednostek naukowo-badawczych chce z nami kooperować. Najlepiej świadczy o tym fakt, że po otrzymaniu akredytacji zostaliśmy zaproszeni przez inne organizacje
certyfikujące do podjęcia współpracy. Organizacje akredytujące współpracują ze sobą w celu podnoszenia poziomu kształcenia na całym świecie czego dowodem jest współpraca organizacji CEEMAN oraz
AACSB. Organizacje akredytujące różnią się jednak zasięgiem oddziaływania, rozpoznawalnością na danym rynku czy też naciskiem jaki kładą na poszczególne aspekty funkcjonowania akredytowanych
uczelni.
Chcąc być prawdziwie światową uczelnią nie można spocząć na laurach posiadając jedną akredytację i trzeba ubiegać się o kolejne międzynarodowe akredytacje otwierające nowe drzwi prowadzące
do szerokiej rozpoznawalności i uznawalności poziomu kształcenia naszej uczelni na arenie międzynarodowej. Dlaczego EUA IEP i AACSB?
EUA, czyli The European University Association jest organizacją zrzeszającą europejskie uczelnie prowadzące działalność badawczą oraz dydaktyczną, a także krajowe stowarzyszenia rektorów i inne
organizacje związane z nauką i szkolnictwem wyższym. EUA została założona w 2001 roku w wyniku porozumienia dwóch organizacji CRE - Association of European Universities i Confederation of EU
Rectors' Conference. Obecnie zrzesza ponad 850 organizacji członkowskich w 48 krajach oraz akredytuje 400 szkół biznesu. Akredytacja EUA - Institutional Evaluation Programme (IEP) wspiera
instytucje w rozwijaniu ich strategicznego przywództwa i zdolności do zarządzania zmianami. Powyższa akredytacja jest szeroko rozpoznawalną akredytacją na rynku europejskim, a zatem jej posiadanie
doskonale wpisuje się w proces wypełniania misji Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Uzasadniając wybór drugiej z akredytacji instytucjonalnych, o które ubiega się nasza uczelnia należy również przybliżyć krótko jej charakterystykę. AACSB czyli The Association to Advance Collegiate
Schools of Business jest międzynarodową organizacją zrzeszającą instytucje oświatowe, przedstawicieli biznesu oraz inne organizacje zaangażowane w rozwój edukacji biznesowej. AACSB została
założona w 1916 roku, a obecnie zrzesza ponad 1600 organizacji członkowskich oraz akredytuje 800 szkół biznesu w ponad 53 krajach świata. Misją AACSB jest wspieranie zaangażowania, przyspieszenie
innowacji i wzmacnianie wpływu edukacji biznesowej na otoczenie. AACSB zapewnia międzynarodowo uznaną, specjalistyczną akredytację dla programów biznesowych na poziomie licencjackim, magisterskim i
doktoranckim. Akredytacja AACSB jest znana na całym świecie, jako najbardziej uznana forma specjalistycznej oraz profesjonalnej akredytacji, jaką może zdobyć instytucja i jej programy biznesowe.
Należy również dodać, iż akredytacja AACSBB jest jedną z tzw. trzech koron akredytacyjnych, czyli najbardziej rozpoznawalnych i najtrudniejszych do osiągnięcia akredytacji międzynarodowych.
Mierzymy więc wysoko, ale tylko tak można osiągnąć sukces.
Mówiąc o sukcesie, czy możemy już pochwalić się jakimiś osiągnięciami w związku z procesami wspomnianych wyżej akredytacji?
Jak najbardziej, mamy już na koncie pierwsze sukcesy. Komisja akredytacyjna AACSB dokonała pozytywnej oceny wniosku kwalifikacyjnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, co umożliwia naszej
uczelni przystąpienie do kolejnych etapów procesu międzynarodowej instytucjonalnej akredytacji biznesowej. Wniosek kwalifikacyjny obejmował sześć kryteriów według których nasza ocena była oceniana,
a mianowicie: zachowania etyczne, środowisko kolegialne, odpowiedzialność społeczna, zakres akredytacji, zrównoważony rozwój i procesy ciągłego doskonalenia oraz polityka dostosowania do standardów
akredytacyjnych. Pozytywna ocena naszego wniosku, bez konieczności wprowadzania żadnych uzupełnień to dla nas sygnał, że rozumiemy ideę zarządzania jednostkami edukacyjnymi w sferze
międzynarodowej. W konsekwencji pozytywnej oceny wniosku naszej uczelni został przydzielony mentor – wolontariusz AACSB – prof. dr Han G. van Dissel, dziekan Wydziału Ekonomii i Biznesu na
Uniwersytecie w Amsterdamie. Rolą prof. Hana G. van Dissel jako mentora AACSB jest wsparcie naszej uczelni w trakcie opracowywania wstępnego raportu samooceny. Mentor będzie współpracował z nami
przy identyfikacji wszelkich działań, które należy podjąć w celu spełnienia standardów akredytacyjnych. Ponadto naszą uczelnię w procesie akredytacji AACSB będzie również wspierać Marine Condette,
manager ds. akredytacji oraz członkostwa z ramienia AACSB.
Co czeka nas w najbliższej przyszłości w związku z omawianymi procesami międzynarodowych akredytacji?
Czeka nas wiele pracy. Kalendarz działań na kończący się oraz nadchodzący rok jest pełen ważnych wydarzeń. Już w dniach 6 – 7 grudnia odwiedzi nas mentor AACSB w ramach swojej pierwszej wizyty na
naszej uczelni. Podczas tej wizyty mentor ma jak najlepiej poznać naszą uczelnię, tak by następnie mógł pomóc nam w przygotowaniu wstępnej analizy uczelni dotyczącej spełnienia standardów
akredytacyjnych AACSB, stanowiącej podstawę do opracowania rzetelnego, wstępnego raportu samooceny.
W nowym roku również czeka nas wiele ważnych wydarzeń związanych z akredytacjami. Obecnie trwają prace nad raportem samooceny na potrzeby akredytacji EUA, a już w marcu i czerwcu zaplanowane są
wizyty komisji akredytacyjnych, które będą weryfikować i pogłębiać informacje zawarte w raporcie samooceny.
Ponadto, jako członkowie organizacji akredytujących ubiegający się o akredytacje, będziemy w przyszłym roku gościć dwa seminaria AACSB oraz międzynarodową doroczną konferencję CEEMAN, co umożliwi
naszym pracownikom zarówno uczestnictwo w ciekawych prelekcjach, jak i możliwość spotkania się z pracownikami międzynarodowych uczelni ubiegających się o akredytację AACSB, jak również uczelni już
ją posiadających. Liczymy, że wpłynie to pozytywnie na liczbę międzynarodowych kontaktów.
Co te plany oznaczają dla pracowników uczelni, nie tylko naukowo-dydaktycznych, ale również administracyjnych? Jaki będzie nasz udział w procesach akredytacyjnych?
Zaangażowanie społeczności Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w procesy akredytacji jest niezbędne do pomyślnego ich zakończenia. Wymaga to współpracy nie tylko w celu wsparcia procesów
akredytacji, ale także zapewnienia wysokiej jakości procesu zarządzania uczelnią. Komisje akredytacyjne oceniają zaangażowanie wszystkich interesariuszy uczelni w proces akredytacji. Zarówno moją
rolą, jak i Centrum Współpracy Międzynarodowej będzie inicjowanie różnych działań informacyjnych i zapraszanie do współpracy, zarówno tych, którzy już robią to bardzo chętnie, jak i tych, którzy są
nastawieni sceptycznie. Wiele działań już zostało podjętych, jak chociażby kampania informacyjna dotycząca procesów akredytacji. Ma ona na celu zwiększenie rozpoznawalności akredytacji, o które
ubiega się nasza uczelnia, poznanie standardów akredytacyjnych oraz stałe komunikowanie kolejnych podjętych działań związanych z akredytacją. Obejmuje ona spotkania informacyjne dotyczące
akredytacji, kampanię plakatową na terenie uczelni (z hasłem przewodnim „W drodze do bycia najlepszym”) oraz prowadzenie zakładek na stronie internetowej naszej uczelni, w których są opisane
najważniejsze fakty dotyczące procesów akredytacji. Ponadto rozpoczęły się prace nad analizą SWOT naszej uczelni, która stanowić będzie podstawę wstępnych raportów samooceny niezbędnych w procesie
akredytacji. O pomoc będziemy się regularnie zwracać do wszystkich grup społeczności naszej uczelni, będziemy prosić o wyrażanie opinii, udostępnianie informacji oraz obecność na spotkaniach z
mentorem i komisjami akredytacyjnymi. Liczymy na sukces w tym zakresie widząc entuzjazm osób, do których już zwracaliśmy się o pomoc, ale jednocześnie zdajemy sobie sprawę z trudności jakie
wiążą się z przekonywaniem sceptyczne nastawionych osób, jak i zachęcaniem do wysiłku, który jest w tym względzie konieczny. Wszyscy tworzymy Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu i musimy mu pomóc
w drodze do bycia najlepszym.
opracowała Maria Knecht-Tarczewska