Portal Informacje UE we Wrocławiu

Lean znaczy szczupły

Data opublikowania: 05.12.2019

Reklamowane  jako „niezwykle wartościowe” warsztaty organizowane przez Samorząd Studentów przy współpracy z reprezentantami firmy KRUK S.A. odbyły się 14 listopada w auli CKU. Szkolenie dotyczyło szeroko rozumianych kompetencji przyszłości oraz koncepcji Lean. 

Hiper galaktyczny prezes międzyplanetarny

W rzeczywistości, no cóż... okazało się faktycznie w pełni godnym uwagi i wartościowym projektem. Podzielone na dwie części warsztaty rozpoczęły się od prelekcji poświęconej najcenniejszym umiejętnościom młodych pracowników. W pierwszej czołówce znalazły się uwaga, uwaga kompleksowe rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie oraz kreatywność. Według Światowego Forum Ekonomicznego są to soft skills, których u pracownika szuka każdy przedsiębiorczy szef. Jak twierdzili prowadzący: nawet "hiper galaktyczny prezes" doceni odwagę połączoną z chęcią ciągłej nauki.

Ale żeby umieć owe umiejętności wprowadzić w życie, należy się zastanowić, skąd one w ogóle pochodzą. Prelegenci rozpoczęli te poszukiwania od zaprezentowania, w jaki sposób nasz umysł reaguje na różne doświadczenia, w tym te związane z pracą. I tak na przykład: pustka w głowie, jakiej doświadczamy podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jest naturalną reakcją tzw. mózgu gadziego. Odbiera on stresującą sytuację jako atak, co w konsekwencji powoduje wzrost poziomu adrenaliny. Znany hormon sprawia, że możemy robić rzeczy, które w codziennych realiach wydawałyby się nam niemożliwe do osiągnięcia. Biegamy szybciej, wspinamy się wyżej, walczymy z większą determinacją. Jest tylko jeden problem bardzo często wyłącza się nam myślenie. Posiadając już tę widzę, łatwiej można się odstresować, tłumacząc swoim szarym komórkom, że nikt nie zamierza nas atakować, w związku z czym mają nasze przyzwolenie na normalną, efektywną pracę.

Inną praktyczną poradą, dotyczącą naszego umysłu, jest znana kwestia różnicy charakterów. Prowadzący opowiadali, jak w ich przedsiębiorstwie oznacza się cztery różne osobowości poprzez kolory. Informacja o usposobieniu każdego pracownika jest przydatną widzą dla managera, który dzięki niej rozumie, co zmotywuje danego członka zespołu. Również w życiu codziennym znajomość osobowości naszego rozmówcy znaczenie ułatwia nam komunikację i nawiązywanie relacji. Podziałów jest wiele, jednym z najpopularniejszych (wciąż nietracącym na znaczeniu) jest ten wprowadzony przez Hipokratesa. Rozróżnia on cztery osobowości: choleryk, sangwinik, flegmatyk i melancholik. Znajomość własnego wnętrza nie tylko powala nam dostrzec, czego tak naprawdę chcemy i jak do tego dążymy, ale także jak wygląda to u naszych współpracowników.

lean2

Synu, jaki plan naprawczy?

„Jaki jest ulubiony kolor Leanowca? Czarny. A dlaczego? Bo wyszczupla". Od tej cennej informacji rozpoczęła się druga część spotkania. Jej głównym wątkiem była koncepcja Lean i jej zastosowanie w praktyce. Prowadząca rozpoczęła od ekspresowej podróży do fabryki Forda, która zasłynęła z innowacyjnego pomysłu linii montażowej. Następnie Nagoja (produkcja Toyoty), znów USA (i plan PDCA Deminga), a finalnie pierwsza w Polsce konferencja na temat Lean w pięknym mieście Wrocław. A czym jest Lean w praktyce? Między innymi stosowaniem wykresów, tablic i diagramów takich jak: Ishikawa czy Hoshin Kanri, które oprócz tego, że brzmią rewelacyjnie orientalnie, są faktycznie przydane w pracy zespołowej. Informują, motywują i uskuteczniają pracę w przedsiębiorstwie eliminując niepotrzebne straty czasu czy materiałów.

Co ciekawe, Lean sprawdza się nie tylko w przestrzeni korporacji, ale także w zarządzaniu... zasobami kuchennymi czy w rozmowie z nastolatkiem. Uczestnicy mogli posłuchać o bardzo praktycznym zastosowaniu nowoczesnej taktyki. Być może warto, zamiast częstych wyrzutów i narzekań, przywiesić w domu wizualizację value stream mapping i zapytać: „Synu, jaki plan naprawczy?". Idea Lean przenika powoli w sposób funkcjonowania coraz mniejszych polskich przedsiębiorstw, więc warto się z nią zaznajomić przed aplikacją nie tylko do potężnych, międzynarodowych korporacji. Dotyczy to także innych innowacji, które pretendują o miano kompetencji jutra. W końcu, jak mawiał Peter Drucker: „Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie".

Urszula Gołkowska
WydrukujWyślij do znajomego

ARCHIWALNE NUMERY

Wybrane artykuły z Portalu

zamknij
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie.
Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookiesRozumiem